Noen ord av råd. . . på råd

Av: Ira Allen
Mange år etter pensjonering av den opprinnelige Abby of Kjære Abby berømmelse, hele verden er avisen columnists fremdeles tilby svar på folks mest presserende, private og personlige spørsmål (vel, de at de trenger å offentlig del i avisen, iallfall ). Mye av det råd, etter min mening, er ganske forferdelig. Men det er ikke tema for denne artikkelen.
Denne artikkelen handler om å forstå hva vi leter etter når vi leter etter råd. Det er de som har antydet at råd-søkere egentlig bare vil ha bekreftelse på at deres perspektiv er rett, og jeg er sikker på det er ikke uten korn av sannhet. Men som trygler også et større spørsmål: hvorfor føler vi at vi trenger denne bekreftelsen i første omgang? Hvorfor føler vi at vi trenger råd?
Jeg spør dette fordi rådet synes kvalitativt forskjellig fra, sier, input. Hvis jeg spør etter dine råd, jeg er allerede utlån dine ord potensialet status av sannhet, av myndighet. På noen nivå, er jeg forventer fra deg en overordnet løsning (kanskje en som bekrefter det jeg allerede har kommet opp med, eller kanskje en som frigjør meg fra ansvaret med å komme opp med en i første omgang), en avgjørelse. Hvis jeg tar råd, så er alt som er igjen for meg å gjennomføre vedtaket som du har laget.
Hvis jeg spør for innspill, i kontrast, jeg bruker metaforen om en maskin, jeg tar dine innspill, kombinere det med andre deler av input, prosess tomta, og behandle et ferdig produkt: et voila! En avgjørelse. Så, når jeg ber om innspill din, det synes jeg er å beholde mer direkte kontroll over den endelige beslutningen. Når jeg ber for dine råd, jeg frasi seg dette ansvaret, eller i det minste late som.
Men dette fører oss tilbake til den urovekkende scenario: late som. Hvorfor skulle jeg late som du trenger å gjøre en avgjørelse for meg, når det jeg egentlig ønsker er for deg å validere beslutningen jeg allerede har gjort? (Ikke at dette alltid er tilfelle med forespørsler om råd-langt fra det, men det er sikkert ofte nok saken være verdt å vurdere.) Vil ikke det være mer fornuftig, i nettopp dette tilfellet, å be for innspill din? Minst er det ikke ville være denne falsk følelse som du blir plassert i en autoritativ posisjon, når det faktisk har jeg allerede sonet som min egen autoritet (dvs. har tatt avgjørelsen til meg selv allerede).
Men det blir akkurat i hjertet av begrepet råd selv. Hvorfor trenger vi råd? Nettopp fordi vi ikke kan stole på vår egen autoritet. Vi vet at på det hele, kan vi ikke stole på å konsekvent knase tallene, behandle input, og produserer sunn og kloke avgjørelser. Hvordan vet vi dette? Fordi vi alltid vet, på enkelte nivå, at verden er mye større enn vi effektivt kan tenke gjennom, selv for noen gitt avgjørelse, engang noe så enkel som om å pusser tennene før bed-tid. Riktignok klarer de fleste av oss gjøre for å komme frem til en beslutning vedrørende denne oh-så-vanskelig spørsmål, men jeg mistenker at forskning ville avsløre at de fleste av våre motiver for denne handlingen kan spores tilbake til den autoritative vekten av våre foreldres stemmer, gode råd, givere, vår første gudene.
Fundamentalt, til for denne og andre grunner til å rekke gå inn på her (lukter jeg en del II?), De fleste av oss er minst (eller de fleste) dunkelt kjent med at noen form for beslutning om vår egen autoritet er høyden på galskap. I en verden så avansert som at vi lever i, der alle vedtak kan potensielt spre over hele kloden (tror: The Butterfly Effect), hvem skal vi noensinne selv forestille vi kunne treffende ta hensyn til alle nødvendige faktorer for enhver beslutning.
Og så vi ser for andre-big andre, sier filosofen Slavoj Zizek, følgende psykoanalytiker Jacques Lacan: de antas å vite. Vi ønsker å føle trygghet og sikkerhet, og vi vet på en grunnleggende at å tilby som mening å våre selv ville være absolutt galskap, så vi søke råd hos vår store andre, av dem stoler vi å vite. Vi søker råd (langt oftere enn input, egentlig) fordi vi ønsker å føle stand til å stole på våre egne avgjørelser å være rett. Og, paradoksalt nok kanskje, kan vi bare stole på våre egne beslutninger når de ikke egentlig bare vår egen.
Tune i neste måned for flere råd på råd, med noen vurdering av den rollen språket i alt dette. . . .