Self Forbedring: Change Your Attitude!

Tenk på holdningen din. Hvordan reagerer du når noen forteller deg du akkurat har gjort noe galt? Synes du selv lage unnskyldninger, eller har du behovet å forklare deg selv når en annen person foreslår som du kunne gjort ting annerledes eller bedre? Hvis du gjør det, så vil jeg foreslå at man tenker å være mindre defensiv.
Hva er galt med å forsvare meg selv?
Først trodde, vil jeg ikke tenke at det er noe galt med å forsvare meg selv, eller forklare meg selv om jeg føler at jeg blir misforstått. Hvis noen har feil ideen om meg eller noe jeg sa eller gjorde, skal ikke jeg sette inn direkte? De fleste vil svare et entusiastisk JA på det spørsmålet. Jeg vil gjerne foreslå at dette ikke alltid en god idé.
I alle situasjoner, lønner det seg å lytte. Noen ganger er folk er så raske til å anta at den andre personen er fikk dem helt feil, og de trenger å rette på dem umiddelbart. Dette fører ofte til emosjonelle reaksjonene, avbryte den andre personen, og ikke helt forstå hva de får til. I hovedsak kan en perfekt ufarlig kommentar, eller en sunn dose av konstruktiv kritikk går uhørt eller misforstått. Hvis du avskåret personen snakker for å gjøre poenget ditt, hvordan vet du hvis du punkt er virkelig relevant?
En annen grunn til at å være altfor defensive er skadelig er fordi du mangler muligheten til å forbedre deg selv.
Hvordan kan det å være mindre defensive forbedre meg?
Hvis du kan holde seg i ro lenge nok til at noen andre å tilby sin mening, vil du bli mer imøtekommende. Folk vil være mer behagelig å snakke med deg, ikke bare om deg, men også om andre ting. Problemet som oppstår når du er ekstremt defensive, er at folk raskt lære at du er trangsynt, og er ikke villig til å lytte til hva de har å si. Du kan ikke anser deg selv som sneversynt om saker som ikke forholder seg direkte til deg, men folk vil få det inntrykk uansett.
Du kan også forbedre deg selv ved å være mindre defensiv fordi du endelig vil høre andre perspektiv. Tro det eller ei, andre har gode ideer. Ikke alle som foreslår en endring til deg er ute etter deg eller sette deg ned. Som et spørsmål om faktum, mesteparten av tiden, bryr den personen som tilbyr råd om deg, og ønsker å hjelpe deg med å forbedre. Som du la ned forsvaret, bare litt, vil du finne at noen av de tingene folk sier er rett, og du har ting å jobbe med. Being klar over hva må skiftes er første steget til å bli en bedre deg.
Så skal jeg ikke forsvare meg i det hele tatt?
Jeg er ikke sier at du bør la noen og enhver sier hva de ønsker å si om deg. Det er ekstrem passivitet, og hovedsak motsatte problemet. La oss gå ikke til den andre ytterligheten. Det er fortsatt uhøflig å kutte folk bort, men hvis noen foretar nedsettende eller ærekrenkende kommentarer om deg, er det ingen grunn til å sitte der og ta det. Andre ganger folk er simpelthen altfor kritiske og vet ikke hvordan å forlate godt nok alene. I disse tilfeller kan du trygt ignorere det.
Når det gjelder ting som sies ryggen din, hvis det er en antatt venn, bør du diskutere det privat med dem. Hvis en fiende gjør det, la rykte tale for selve. Hvis en haug med folk som ikke vet du nærmer deg om det, bare være ærlig og ikke får følelsesmessig. Hvis du holder fatning og rolig snakker sannheten, kan de ta det eller la det. Til slutt, hva de tror ikke virkelig betyr noe.
Hvis du merker at ordene blir talt til deg eller om du er syk hensikter, holde vakt opp. Når noen som bryr seg om deg er å tilby råd, eller til og med kritikk, er det for ditt eget beste å holde kjeft og lytte. Til slutt, vil du bli en bedre deg.