De fleste mennesker liker ikke å bli kritisert. Foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, venner og kollegaer noen ganger tilbyr svært uvelkomne orienteringer om hva de tror vi trenger å fikse. Du kan også være en til frivillige dine egne synspunkter på hva noen andre trenger å korrigere. Sistnevnte er mindre smertefull enn den første. Som et spørsmål om faktum, kan noen folk selv liker å peke ut feil og av andres feil. Det er ikke ofte at vi møter noen som liker å være kritisert.
To typer av kritikk
Det finnes to typer kritikk. Den første typen er når noen uttrykker sin misbilligelse. Dette er en type kritikk som kan være den mest sårende. Foreldre kan uttrykke sin misbilligelse av din velger i karriere, ektefelle eller livsstil. Folk kan kritisere hvordan du kler deg eller måten du handler. Det kan være forferdelig ubehagelig å holde ut.
Den andre typen kritikk innebærer å peke ut feil og feil. Ingen er perfekte, men mange ufullkomne mennesker synes å finne det svært enkelt å "la oss vite 'når vi rotet opp (som om vi ikke innser det selv). I mange tilfeller vet vi allerede mye av det folk sier til oss, og det faktum at de forteller oss hva vi allerede vet gjør det mye mer irriterende. Det kan også være smertefullt om vi ikke skjønte hva vi gjorde feil (da er det bare pinlig).
Hvordan å håndtere det
Når folk uttrykke sin misnøye med enkelte område av livet ditt må du først vurdere hvordan du føler om det. Du må være sikker på hvem du er og de beslutninger som du gjør. Også må du forstå hvorfor du gjør beslutninger som du gjør. Hvis du ikke forstår selv, andre mennesker vil ikke heller, og de kan ikke akseptere hva det er at de kritiserer fordi de bare ikke få det. Hvis dine avgjørelser er solid og du har stor tro på dem, vil du ikke tillate noen å ombestemme deg.
Husk at det er en forskjell mellom å være fast i dine valg og være sta. Ikke vær sta. Tenk at folk gir deg kritikk bare kan være å gi det til deg fordi de elsker deg, og de kan ha gyldige poeng. Være modne nok til å virkelig høre hva de sier, selv om du ikke er enig med det først. Du kan komme til å innse at de har et godt syn på ting og har rett. Hvis ikke, bare la det gå og stole på at de mente vel, men hva de sa er ikke for deg. Ikke bli sint på dem.
Hvis noen peker ut feil, bruke det til din fordel. Forbedre selv fungerer best hvis du kan se deg selv fra ulike vinkler. Andre mennesker har ulike perspektiver på hva du gjør og kan hjelpe deg. Hvis du er en av dem som bare ønsker å lære den harde måten, prøv å lytte til noen råd til en forandring. Det kan gjøre deg noen gode.
I et arbeidsmiljø, bør du bruke skjønn og prøver å oppfatte hensikten til personen som gir deg den kritikken. De kan være å prøve å hjelpe deg å vokse med selskapet og lykkes, eller gjøre deg andre gjette deg selv slik at de kan komme videre. Pass opp! Før du tar frivillig råd, finne ut om de prøver å være nyttig eller sårende.
Ingen bør ta på din feil. Hvis noen gjør det for deg, ignorere dem og / eller gi dem en smak av egen medisin. Ord kan skade, men hvis du lærer å elske deg selv og prøve å forstå hvorfor andre mennesker handler som de gjør, vil du føle deg bedre. De kan bare være sjalu.
Plukk og velg
Du trenger ikke å ta kritikk til hjertet. Hva du kan gjøre er å beskytte deg hjertet, men hør nøye. Jeg vet at du ikke liker den personen at kritikken kommer fra, eller tonen og måten den er gitt i. Prøv å skille meldingen fra messenger og ta kritikk for hva det er verdt. Ikke la det dra deg ned, eller gjøre deg usikker. Bruk den til å vokse som person og forbedre de ulike områdene på livet ditt. Husk at noen av det er bare sårende og bør ses bort fra, men ikke kast den bort hvis det er en sjanse til å gjøre deg selv bedre.
Komme sammen i samfunn: Handling Kritikk