Ingen er perfekt, det er et faktum. Men hva gjør du når noen du vet irriterer deg så mye at du får spent hver gang du ser dem? Enten det er en kollega, venn, nabo, slektning, eller noen andre, hvordan kan du beskytte deg selv fra sin vanskelige atferd, og løse konflikten uten å forårsake ytterligere nød?
Kanskje du ikke kan endre den personen som driver deg til vanvidd, men det kan bli noe du kan gjøre for å forhindre ytterligere konflikt. Det er sant at du ikke kan klare å kontrollere den andre personen, men du kan styre din egen oppførsel. Avhengig av årsaken til ergrelse, kan du være i stand til å spre negative atferd bare ved måten du håndterer deg selv i situasjonen. Men først, må du forstå roten til konflikten.
Folk vanligvis reagere slik de gjør fordi de er utløst av en følelse. Om de forstår den underliggende faktor som forårsaker deres oppførsel er en annen sak. Men selv om de ikke forstår poenget med frustrasjon på disse, kan du være i stand til å finne det ut. Derfor er første skritt i arbeidet med en vanskelig person å forstå hvorfor de oppfører seg slik de er. I min erfaring er den virkelige årsaken til at konflikten er sjelden den åpenbare, så tar ekstra tid til å se dypere inn i situasjonen kan bare arbeide til din fordel.
For å gjøre dette, ta et steg tilbake og observerer ikke bare hvordan de behandler deg, men også hvordan de behandler andre. Er det likheter mellom de to? Gjør de behandler noen mennesker bedre enn andres, og hvis så, hvorfor tror du dette er? Kan det være en enkel personlighet konflikt, eller er deres oppførsel forårsaket av et dypere problem? Forstå hvorfor personen oppfører seg slik de er er første steg, og helt ærlig, er nøkkelen til å avgjøre hvordan å løse konflikten på hånden.
Når du føler deg som om du forstår hvorfor personen oppfører seg slik de er, er neste skritt å prøve og finne ut din rolle i situasjonen. Er de sint på deg spesifikt, eller synes de å ha problemer samhandling med andre også? Hvis det synes å være isolert til deg alene, prøver å finne ut hvorfor dette kan være. Er det virkelig fordi du gjorde noe som de ikke liker, eller kan det være en annen grunn, som en forskjell i oppfatning, eller en enkel misforståelse som har fått ut av kontroll? Det finnes tusen grunner til hvorfor folk ikke kommer overens, så det kan ta litt tiden og innsatsen å finne ut hvorfor dette er tilfelle. Uavhengig av årsaken, finne ut din rolle i situasjonen er en annen kritisk steg i gjennomføringen av det ultimate målet: å forstå hvorfor konflikt, og gjør noe for å løse det etter beste evne.
Så snart du føler deg som om du forstår din rolle, er neste steg å avgjøre om du kan gjøre endringer i egen atferd for å oppnå målet ditt. Nå, dette sannsynligvis ikke virker rettferdig. Tross alt, hvorfor skulle du må endre måten du oppfører deg for å glede en annen som er vanskelig? Vel, forblir enkle faktum at hvis situasjonen skaper nød, så noe må endres, og siden hvordan du håndterer situasjonen kan gjøre en forskjell, kan det være verdt å sette ut arbeidet med å gjøre det bedre. Faktisk, noen ganger er den beste måten å spre en situasjon å holde deg rolig og gjenta tilbake til dem din forståelse av problemet. Det er utrolig hvor nyttig dette verktøyet kan være når du er fanget i en konfronterende situasjon.
Når det er mulig, prøve å kommunisere med personen direkte. Noen ganger å ha en åpen samtale kan løse misforståelser og hjelpe begge parter å forstå den andres synspunkt. Jeg forstår at dette er ikke alltid mulig. Men til slutt, hvis det kommer et vedtak er det endelige målet, en åpen samtale kan være verdt. Tross alt, noen ganger har en vanskelig samtale er bedre enn igjen på en ubehagelig situasjon.
Det er ingen tvil om at folk kan være vanskelig å håndtere, men ved å holde det endelige målet i tankene, og tar litt tid å forstå konflikten, kan du ta det første skritt mot konfliktløsning. Det kan ta tid og flere forsøk før du lykkes. Du kan engang å endre planen underveis. Men hvis du kan nå målet ditt, uansett hvor vanskelig, kan du være i stand til å redusere spenningen mellom dere to, som resulterer i et bedre forhold i fremtiden.
Vanskelig People: Hvordan håndtere dem